Login

Treningsturer

For full løypebeskrivelse kan Jacillas sykkelkart kjøpes på Nordseter Fjellparks Servicesenter. Kartet er laget av Sjusjøen og Omegn Skiforening, som dekker områdene; Hafjell, Nordseter, Sjusjøen, Natrudstilen, Lillehammer, Gausdal, Brøttum, Moelv og Biristrand. Der er beskrevet 24 ruter, som til sammen gir 1000 km. Kartet er tilrettelagt både for barnefamilier, nybegynnere og øvede.

Håkonshall - Birkebeinerstadion - Sør-Mesna - Næra-Lismarka - Røyslimoen - Håkonshall (61,7 km)

Start- og målsted: Håkonshall Lillehammer

Total stigning 846 meter

Nivå: Hard

Ruta går opp til Birkebeinerstadion og følger sjøsetervegen til Mesnali. Ruta går videre på vest for Sør-Mesna på en skogsbbilveg usjenert for all trafikk. I enden av Sør-Mesna tar du sørover og følger grusveger fram til Åsmarka. Her åpner landskapet seg og et fantastisk skue utover Næra. I hjertet av Åsmarka tar man en gardsveg ned mot Næra. Veien hjem går via Kulperud på en dårlig traktorsti til man kommer inn på gardsvegen og hovedvegen opp til Lismarka. Følg vegen mot Lillehammer og ta inn på gardsveg over Geiterud og ned til Røyslimoen. Følg gangsti gjennom vårsetergrenda og videre bort til kroken. Den siste fartsetappen går fra Kanalen og ned igjen til Håkonshall

Ruta er til deg som søker utfordring og samtidig vil oppleve den flotte natur usjenert for all trafikk. Turen foregår mest på grusveg, gardsveg, gangsti og traktorsti.

Birkentesten (74,2 km)

Start- og målsted: Sjusjøen

Total stigning 1362 meter

Nivå: Hard

Dette er ruta for deg som vil teste formen før Birkebeinerrittet.
Fra sjusjøen sykler du ned mot Mesnali og tar inn på skogsbilveien mot Mesnlitjern. Du bryter av til venstre etter ca 4 km og kjører ca 1,5 km nordøstover til Mostevegen. Ta så til høyre mot Sør-Mesna. Videre tar du opp ved Bergundhaugen og tar av til høyre ved Bleka. På flotte skogsbilveier bærer det over til Bekkeli. Kjør inn mot Hammersetra og Bjønnåsbrua hvor du kommer inn på Birkebeinertraseen. Herfra følger du offisiell merking Birkebeinerritt traseen tilbake til Sjusjøen.

Ringsakerfjellet rundt (75,5 km/67,5 km)

Start- og målsted: Sjusjøen

Total stigning 1800/1584 meter

Nivå: Hard

En lang rute med hovedsaklig vekt på skogsbilveier og grusveier. Fra Natrudstilen følger man skogsbilvei mot Finnøla. Et lite parti med liten sti tar deg opp til Bleka for videre skogsbilvei til Grimstilen og nedover langs Ljøsåa til Bekkeli. Herfra går vegen inn i Åstdalen, via endelaus-myrene, gjennom seter- og kulturlandskap langs Åstaelva. Olshølen og Øvre Åstbru er naturlige steder for å supplere med mat og drikke.

Hunderfossen

facebook  twitter  youtube  flickr  instagram